Slovenský jazyk English Deutsch Italiano Русский язык

najnovší článok
 Clausthal-Zellerfeld 2023

Istria 2016

Vrsar, Pazin, Rovinj 14. októbra 2016 - Opäť na cestách a opäť na pozvanie zavítal miešaný spevácky zbor CHORUS IGLOVIA na chorvátsky poloostrov Istria, kde oplatil návštevu speváckemu zboru z Pazinu. Vystúpil na speváckom festivale MUSICA SACRA, ktorý sa konal v troch mestách za účasti 10-tich speváckych zborov z 5-tich krajín Európy.

Istria, 14.-16.10.2016

Ani nie 4 mesiace trvala „cestovná prestávka“ pre CHORUS IGLOVIA a jeho speváci sa vydali na cesty znovu. Tentoraz bolo ich cieľom Chorvátsko, konkrétne Istrijský poloostrov, kde navštívili mestá Vrsar, Pazin a Rovinj. Oplatili návštevu speváckemu zboru Roženice z mestečka Pazin, ktorý spieval v Spišskej Novej Vsi na vianočných koncertoch Tichá noc 2015.
      Cestovanie majú speváci CHORUS IGLOVIA (ďalej CHI) v krvi, rovnako ako spoznávanie nových miest na mape Európy. Preto vo štvrtok večer 13.10.2016 sadli do autobusu, aby cez Maďarsko dorazili do cieľa cesty - do Zagrebu, hlavného mesta Chorvátska.
      Privítalo nás vcelku pekné počasie, ktoré nám vydržalo počas celého pobytu v Chorvátsku (s výnimkou večerného príchodu), ako aj pri návrate domov. Do Zagrebu sme prišli v piatok 14.10.2016 ráno a vyčlenili sme si na toto mesto 9 hodín.
      Zagreb patrí k tým „menším“ hlavným mestám, pretože má okolo 800 tisíc obyvateľov. Je to však pulzujúce mesto s univerzitami a športoviskami, ale hlavne je späté s históriou. A tá nás zaujímala najviac. Pozreli sme si Starý grad, ktorý sa delí na Horný a Dolný grad. Historické časti Zagrebu sú rozložené na kopci a bol z nich veľmi pekný výhľad na celé mesto. Zaujala nás katedrála, kamenná brána s obrazom Panny Márie, ktorý nezničil ani stredoveký požiar, chrám sv. Marka s glazurovanou strechou s erbami Zagrebu, ako aj prekrásne námestia a atrakcie, či túlanie sa starými uličkami. Pobyt v Zagrebe sme zavŕšili výstupom na miestnu starobylú rozhľadňu, ako aj ochutnávkou miestnych špecialít a prehliadkou tradičného trhu na starom námestí.
      Večer sme dorazili do Vrsara, kde sme boli ubytovaní v hoteli ani nie 100 m od mora, v ktorom sa viacerí členovia zboru aj kúpali, a to nie raz. Ešte sa dalo, hoci aj tu už koniec sezóny klope na dvere. Hostitelia sa nám postarali o bohatý program, takže sme boli stále v pohybe. Keďže sme boli na festivale, ešte v piatok večer sme si (ale len ako diváci) vypočuli koncert speváckeho zboru Capella ODAK zo Zagrebu, ktorý sa konal v kostole sv. Márie vo Vrsare. Bolo to niečo prekrásne, pretože to boli všetko mladí a „školovaní“ speváci. Po ich vystúpení večer bol v reštaurácii s výhľadom na more uvítací drink so živou hudbou, ktorú sme patrične využili aj tanečne, ale kde sme aj zaspievali 3 piesne. Naším spevom sme uchvátili miestneho hosťa tak, že sme dostali pozvanie na účinkovanie do Brém v Nemecku. Nuž, uvidíme, či sa to podarí. O polnoci sa dostávame do postelí a spracovávame zážitky.
      Členka zboru Mária Sokolská: „ Asi by ma bolo treba uštipnúť, aby som si nemyslela, že sa mi to iba sníva. Ideme zo zážitku do zážitku.“
      V sobotu 14.10.2016 máme po raňajkách krátku skúšku zboru priamo v hoteli, pretože večer nás čaká jeden z dvoch hlavných koncertov. Po skúške ideme so sprievodkyňou Patríciou na prehliadku starého mesta Vrsar s kostolom sv. Martina. Kráčame popri mori s množstvom ukotvených jácht a lodí a stúpame starým mestom s krivolakými uličkami až na kopec, kde je samotný kostol sv. Martina. Spolu s nami ide spevácky zbor z anglického Bristolu (aj od nich dostávame recipročné pozvanie na koncertovanie) a aj nám už známy zbor Capella Odak zo Zagrebu. Pred kostolom si dáme spoločnú fotografiu, pozrieme si kostol a tam to potom začne. Spievame všetci spolu, potom po dvoch zboroch naraz, potom po samom a potom znova spolu.
      Spievame s nadšením a vždy sa nájde nejaká skladba, ktorú poznajú aj iné zbory a môžeme spievať spolu. Naša sprievodkyňa povedala, že, keďže sme krásne spievali, vyspievali sme si slniečko. A bola to pravda, pretože po vyjdení z kostola bola obloha ako vymetená, bez mráčika. No fantázia, slnko, more... a spev.
      Po pešej prechádzke dole a okolo mora a pláží sme mali krátke voľno a poobede sme už cestovali na obed do starodávnej „stodoly“, kde je miesto pre 300 hostí, a ktorú prevádzkuje jedna, jediná rodina. Jeme a zasa spievame, tentoraz rakúskym turistom a spontánne. Potom absolvujeme prehliadku mestečka Pazin a stredovekého kaštieľa, ktorý leží nad tzv. Pazinskou jamou, čo je prepadlina, podobná moravskej Macoche. Aj tu rieka Pazinka tečie do podzemia a vynára sa ďalej od mesta. Pred kaštieľom nás čaká zástupkyňa mesta Pazin, aby nás privítala a my absolvujeme prehliadku kaštieľa a jeho expozície. Po prehliadke už je čas na generálku v miestnom kultúrnom dome a už je tu náš prvý veľký koncert v rámci festivalu MUSICA SACRA. Spievajú na ňom 3 zbory, okrem nás ešte domáce Roženice, a čo je zaujímavé, aj spevácky zbor Corale Caminese z Talianska, kde sme boli pred dvomi rokmi a oni boli u nás na vianočných koncertoch v roku 2013. Takže „starí známi“. Náš zbor CHI zaspieval 6 piesní z rôznych období a na záver koncertu sme všetky 3 zbory spievali tri spoločné skladby aj so sprievodom klavíra, čo bolo až povznášajúce.
      Členka zboru Mária Tkáčová: „Bol to hlboký umelecký zážitok a keď si uvedomím, čo sme už zažili a čo nás ešte čaká, je to úchvatné.“
      Po koncerte bol v priestrannom vestibule kultúrneho domu raut, kde sa opäť spontánne spievalo. Aj spolu aj po dvoch zboroch, aj samostatne každý zbor. Nebolo treba ani noty a spievali sme svoje piesne pre tých druhých. Opäť sme sa dostali do postelí až po polnoci.
      To už bola nedeľa 15.10.2016, kedy sme mali po raňajkách opäť krátku skúšku, ale potom zaslúžené voľno až do obeda. Niektorí sa okúpali v mori, väčšina však využila čas na prechádzku po Vrsare či pri mori. Obedovali sme vo vedľajšom hoteli v reštaurácii s výhľadom na more, ale už mysliac na poobedňajší koncert ako aj zbalenie si vecí, lebo sme už museli odísť z hotela.
      Nasledovala cesta do neďalekého turistického, ale starobylého mestečka Rovinj, kde sme koncertovali v kostole, či skôr katedrále sv. Eufemie. Autobus nás vysadil čo najbližšie k starému mestu, pretože nás čakal pomerne strmý výstup do kostola. Opäť ideme kľukatými uličkami, z ktorých dýcha história a domy sa akoby nad nami spájali. Pred kostolom nás už čakajú organizátori a ďalšie 3 zbory. K tým včerajším ešte pribudol jeden, domáci spevácky zbor z Rovinj-u. Ešte pred koncertom máme krátku skúšku v kostole, potom je spoločné fotenie všetkých 4 zborov a už stojíme a spievame na kostolných schodoch každý zbor svoju štátnu hymnu. Potom už nasleduje záverečný koncert festivalu Musica Sacra, ktorého sme súčasťou. Spievame svoje 4 skladby, ktoré boli výlučne česko-slovenské.
      Dirigentka zboru Marta Nováková: „Oba koncerty dopadli veľmi dobre a mám z nich nielen dobrý pocit, ale aj istotu, že náš spevácky a umelecký výkon je stabilne na pomerne vysokej úrovni. Aj dnes mi to moji speváci potvrdili. Navyše je to ťažké aj v tom, že na takýchto akciách nie je veľa času na skúšku, musíme reagovať pružne v neznámom prostredí odhliadnuc od toho, že sem do kostola to bol fyzický výkon, lebo sme šli peši skoro 1 km do kopca.“
      Po koncerte sme sa opäť fotili všetky zbory na kostolných schodoch a nastalo lúčenie i tam, i dole pri autobuse. Nasleduje „ďakovačka“ a dávajú sa malé prezenty na pamiatku.
      Člen zboru Marián Sedlačko: „Nedá sa slovami celkom vystihnúť, čo a ako sme všetko zažili a prežili. Každý z nás to prežíval po svojom, ale spokojnosť vidno na každom.“
      Domov sme podľa plánu dorazili v pondelok 17.10.2016 ráno a hoci unavení, ale spokojní, niektorí šli rovno do práce. Ako v júli, tak aj v októbri. A tešíme sa už na ďalšie koncerty, ktoré budú tentoraz doma, pretože sa chystajú Spišské zborové dni a náš vrchol sezóny – vianočné koncerty Tichá noc 2016.