Slovenský jazyk English Deutsch Italiano Русский язык

najnovší článok
 Clausthal-Zellerfeld 2023

Spišiaci excelovali na súťažnom festivale POJUŠČIJ MIR – SINGING WORLD 2011

Sankt Peterburg 29. júla 2011 - Miešaný spevácky zbor CHORUS IGLOVIA zo Spišskej Novej Vsi zožal zatiaľ svoj najväčší úspech na medzinárodnej scéne.
Spišiaci excelovali na súťažnom festivale POJUŠČIJ MIR – SINGING WORLD 2011 v ruskom Sankt Peterburgu, keď mu medzinárodná porota prisúdila II. miesto v striebornom pásme v kategórii miešaných zborov a III. miesto v striebornom pásme v kategórii národná hudba. Singing World -29.7. - 3.8.2011 - Sankt Peterburg
    Na začiatku celého príbehu, nazvaného CHORUS IGLOVIA na cestách do ďalekého Petrohradu, bol nápad. Nápad ísť si niekam ďaleko zasúťažiť so zbormi nielen zo Slovenska či Európy, ale z celého sveta. Po zistení, že tomuto nápadu a predstavám najlepšie zodpovedá Medzinárodný súťažný festival speváckych zborov POJUŠCIJ MIR – SINGING WORLD 2011 v Sankt Peterburgu, bolo rozhodnuté. Ideme. To však bol iba začiatok. Bolo potrebné zostaviť repertoár a cvičiť a cvičiť. Dirigenti Mgr. art. Igor Grega (umelecký vedúci a 1. dirigent zboru) a Mgr. Marta Nováková (2. dirigentka zboru a 1. soprán) zobrali svoju úlohu nadmieru vážne a na nespočetných skúškach a sústredeniach odovzdávali zboru svoje predstavy o najumeleckejšom predvedení vybraných skladieb a cvičili s ním a spievali a hrali a zasa cvičili.
    Okrem umeleckej a odbornej stránky bolo potrebné celý zájazd organizačne zabezpečiť, a to od vyplnenia prihlášky, cez vybavenie víz, komunikáciu s ruskou stranou, získavanie financií, zostavenie programu pobytu a jeho naplnenie, až po šťastný návrat domov. Tejto úlohy sa za pomoci členov výboru zhostil predseda výboru CHORUS IGLOVIA Ing. Igor Murko.
    Po dlhých prípravách sme nastúpili v stredu 27.7.2011 poobede do autobusu – smer Sankt Peterburg (Petrohrad). Vedeli sme, že nás čakajú v autobuse 2 dni a 2 noci s naplánovanými prestávkami. Prvou veľkou zastávkou na ceste bolo hlavné mesto Litvy – Vilnjus.
    Privítal nás pekne, ale po krátkom čase nás aj výdatne pokropil dažďom. Prezreli sme si jeho historickú časť a všetko, čo sa dalo stihnúť za 9 hodín povinnej prestávky a na záver sme mohli skonštatovať, že Vilnius je jedno krásne mesto.
    Po vcelku hladkom prechode estónsko-ruskou hranicou v Narve (akurát sme museli všetci vystúpiť z autobusu so všetkou svojou batožinou, ktorú oňuchal pes – expert na drogy – tie u nás našťastie nenašli) nás čakalo posledných 150 km cesty do Petrohradu.
    V Petrohrade sme sa ubytovali v hoteli Azimut, kde nás čakala odborne zdatná sprievodkyňa Jevgenija (hovorila sympatickou ruskou češtinou poprepletanou anglickými výrazmi), bohatý cyklus 6 vystúpení, ako aj prebohatý program prehliadky kultúrnych a historických pamiatok Petrohradu.
    Hneď v prvý deň sme zavítali na Oficiálne otvorenie festivalu, na ktorom sa zúčastnilo 39 zborov z 12 krajín sveta (o.i. aj Brazília, Izrael či Čína) v 8 súťažných kategóriách. Otvárací ceremoniál sa konal v Chráme sv. Petra a my sme na ňom zaspievali svoju úvodnú skladbu pred vyše 3000 divákmi, kde husia koža od vzrušenia bola skutočne na mieste. Pred toľkými divákmi sme ešte nespievali. Na oplátku sme videli a počuli aj ostatné zbory, z ktorých každý zaspieval iba jednu skladbu. Ceremoniál trval takmer 3 a pol hodiny.
    Počas druhého dňa nášho pobytu sme si doobeda prezreli Petrohrad vyhliadkou z autobusu a navštívili Petropavlovskú pevnosť, kde je pochovaný cár Peter I. a takmer celá jeho romanovská vetva.
    Poobede sme stihli ešte vychutnať profesorku hudby Oľgu Serebrijskuju, ktorá s nami i ďalšími 2 ruskými zbormi na nás predviedla nácvik a prácu so zbormi na vopred dohodnutej skladbe.
    Potom sme sa už pripravili na náš prvý festivalový koncert (naše druhé petrohradské vystúpenie). Pod vedením našich dirigentov sme zaspievali v prekrásnej koncertnej sále (nádherné boli všetky sály, kde sme spievali) na Nevskom prospekte svojich 5 skladieb. Zožali sme úspech a prvé pohladenie po duchu za náš výkon. Uvedomili sme si, že naša obeta voľného času mala zmysel. Večer sme sa presunuli do koncertnej sály Hudobného kolégia, kde sme mali nácvik na súťažné vystúpenia.
    V tretí deň doobeda prišla najdôležitejšia časť nášho pobytu v Petrohrade – súťaž v 2 kategóriách. Mali sme daný presný čas i repertoár. Tak sme nastúpili v plnej paráde pred medzinárodnú 7-člennú porotu, v ktorej sedeli 3 Rusi, 1 Francúz, 1 Talian, 1 Estónka a 1 Lotyš – všetko univerzitní profesori hudby a dirigenti viacerých zborov, pričom ich tituly a zásluhy v zborovom umení čítali každému asi 3 minúty. Naše pocity, keď sme stáli na javisku, sa dajú len veľmi ťažko opísať. Doslova sme dreli vyše roka, aby sme sa tam dostali a odrazu sme stáli na stupienkoch a mali čosi dokázať. A aj sme dokázali. Zaspievali sme (naše tretie a štvrté vystúpenie v Petrohrade) v oboch kategóriách tak, že sme si vyspievali II. a III. miesto v striebornom pásme, čo je životný úspech CHORUS IGLOVIA pod vedením Igora Gregu i Marty Novákovej. Poobede, už uvoľnení, sme si stihli pozrieť ešte prekrásnu a impozantnú Katedrálu svätého Izáka.
    Štvrtý deň nášho pobytu sme doobeda navštívili Petrodvorec, ktorý sa dá charakterizovať slovami – úžasný a jedinečný. Poobede sme mali pred sebou krátku skúšku a náš 2. festivalový koncert (naše piate petrohradské vystúpenie). Spievali sme v Sankt Peterburgskej Štátnej univerzite kultúry a umenia a opäť s veľkým úspechom – pred vypredanou sálou (čo bolo na všetkých našich - a nielen našich - vystúpeniach). Zaspievali sme 6 skladieb a zožali „standing ovation“.
    V piaty deň nášho pobytu sme doobeda navštívili Ermitáž, kde sa superlatívy nedajú ani popísať a poobede sme sa zúčastnili na koncerte víťazov jednotlivých kategórií. A tu nám znovu naskakovali zimomriavky od vzrušenia. To, čo predviedlo 6 zborov (Čína-2x, Rusko-2x, Arménsko, Chorvátsko) sa len tak ľahko nevidí – úžasné a poučné. Detský zbor Čínskej filharmónie zaspieval napr. Šabľový tanec od A. Chačaturjana – lenže oni to nezahrali, ale zaspievali! Bola to fantastická ukážka a prehliadka všetkých kategórií zborov a zborového spevu na medzinárodnej scéne.
    Večer nás čakala spoločná večera a posedenie všetkých zborov v hoteli Moskva. Ten babylon jazykov sa napokon ustálil na ruštine a angličtine, kde vznikali družby, vymieňali sa vizitky, adresy, e-maily, písalo sa do kroník, tancovalo sa a spoločne spievalo. Znovu sme mali „hušu skuru“.
    A to nás ešte v ten večer o 23.30 h čakala nočná prehliadka mesta a otváranie petrohradských mostov, ktoré sú otvorené iba v noci. Tak nádherne osvetlené mesto sme ešte nevideli. Každé okno paláca (iný dom tam asi ani nemajú) na nábreží Nevy i v meste bolo podsvietené a vyzeralo to nádherne a jedinečne.
    Do hotela sme sa dostali až o 2.00 h ráno, čo už bol šiesty a posledný deň nášho pobytu v Petrohrade. Doobeda sme stihli prehliadku petrohradských vodných kanálov a rieky Nevy loďkou, ktorú sme ozdobili slovenskou vlajkou. Potom sa obaja dirigenti i vedúci zboru zúčastnili na pracovnom hodnotení celého festivalu s členmi jeho vedenia i s členmi poroty. A bolo o čom diskutovať. Dozvedeli sme sa, že sme boli prijemným a poučným spestrením festivalu a dostali sme pozvánky od viacerých zborov rôznych kútov sveta.
    Potom nastal čas na naše šieste (a posledné) spevácke vystúpenie. Spievali sme vedľa Zimného paláca v Štátnej kapele na záverečnom koncerte, ktorému predchádzala príprava v jeho útrobách. Tá bola zaujímavá v tom, že si pre seba navzájom zaspievali zbory, ktoré už svoje „ostré“ vystúpenie práve absolvovali. A to, že nás po príchode do šatní sprevádzal chodbami potlesk ostatných zborov, tak to bola ďalšia „huša skura“ a najkrajšia bodka nášho speváckeho pôsobenia v Petrohrade.
    Na lúčenie veľa času nebolo, preto sme znovu nasadli do nášho pekne označeného autobusu a pustili sa na cestu domov. Povinná zastávka bola naplánovaná v meste Kaunas, ktoré je druhým najväčším mestom Litvy. Je to síce malé (oproti Petrohradu), ale krásne a sympatické mesto, v ktorom sme si prezreli jeho historickú starú časť. Potom už „len“ deň a noc a boli sme v piatok 5.8.2011 šťastne doma.
    Zažili sme pobyt v prekrásnom a neuveriteľne veľkolepom, palácmi a chrámami vyzdobenom Petrohrade. Usporiadatelia nás hostili v reštauráciách v strede mesta, takže taký obed s vyhliadkou na Zimný palác bol pred naším odchodom iba sen – teraz už splnený.
    Najpodstatnejšie však bolo, že náš miešaný spevácky zbor CHORUS IGLOVIA zo Spišskej Novej Vsi dosiahol spevácky úspech na medzinárodnej scéne, pretože v konkurencii zborov z celého sveta si vyspieval strieborné pásmo, čo je náš životný úspech.
    Vďaka obom dirigentom, vďaka spevákom v našom zbore, vďaka podpore mesta Spišská Nová Ves, Košického samosprávneho kraja, Ministerstva kultúry SR, ako aj firme Ludovika energy, s.r.o. a mnohým ďalším sponzorom a darcom sa nám to podarilo.
    Ďakujeme! Splnil sa nám sen.